۱۳۸۷ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

وجود كوچك‌ترين گوزن ايراني در منطقه ارسباران اثبات شد !

 


شوکا ی ما هنوز زنده است


آه زیبایی


آه مارال


آه زندگی


آه قطره های اشک



مديركل محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: با نصب دوربين‌هاي اتوماتيك توسط اين اداره كل، وجود جمعيت جانوري شوكا ( كوچك‌ترين گوزن ايراني) در منطقه ارسباران به اثبات رسيد.



این پست را قبلن خوانده بودید . این یکی پست را هم بخوانید و در شادیهایمان سهیم شوید . 


بيوك رئيسي گفت: درپي پيدا شدن يك رأس گوساله شوكا در ماه‌هاي گذشته، در اين منطقه، اداره كل حفاظت محيط زيست استان به استناد سوابق و احتمالات به دست آمده مبني بر وجود اين گونه با ارزش جانوري، مطالعات و بررسي‌هاي گسترده‌اي براي مشاهده و تخمين جمعيت اين پستاندار به عمل آورد. وي تصريح كرد: شوكا در محدوده 55 تا 60 هزار هكتاري جنگل‌هاي ارسباران در حوزه آبريز رودخانه‌هاي كليبر و ايلگنه چاي مي تواند وجود داشته باشد و با توجه به ردپا، آثار و شواهد موجود، وجود جمعيت 100 رأسي آن در منطقه محتمل است.
رئيسي اظهار داشت: شوكا جانوري شبگرد است و ويژگي‌هايي همچون جثه كوچك، جمعيت كم و شب فعالي آن را در ميان ساير گونه‌هاي گوزن منحصر به فرد كرده است.

*شوكا كه به نام گوزن مينياتوري نيز خوانده مي‌شود علفخوار و نشخوار كننده است و مهم‌ترين دشمن آن پس از انسان حيوانات گوشت‌خوار هستند از نظر فراواني در مقايسه با ساير گو‌نه‌هاي گوزن در تعدادي كمتري در ايران ديده شده است. شوكا بسيار بسيار زيباست، رنگ آن قهوه‌اي روشن و در ناحيه زيرشكم روشن‌تر از قسمت‌هاي ديگر است.
ماده‌هاي اين گونه شاخ ندارند و نرها شاخ‌هاي كوچك منشعب دارند. اين گوزن زيبا در هر سال يك بره به دنيا مي‌آورد، اما در شرايط آب و هوايي مساعد امكان دوقلوزايي آن نيز وجود دارد.
به علت حلال بودن گوشت اين گوزن كوچك، شكار غيرمجاز بزرگ‌ترين خطر براي ادامه حيات شوكا محسوب مي‌شود.

۳ نظر:

  1. یادته پیغام زیر رو تو پست شوکا گذاشته بودم

    (در مورد این پستتان هم وبگردی کردم هم تفکر
    بنظرم یک فرد از یک گونه جانوری قابل تکثیر و ازدیاد نیست و حتی در صورت زنده ماندن بقای نسل یک گونه جانوری را تضمین نمی کند
    ولی به هر حال وجود یک نمونه نشانگر وجود آن در حیات وحش است
    بنظرم این گوزن مینیاتوری کوچولو اومده بوده اعلام کنه که نسلش منقرض نشده و از مسئولین بخواد که از لیست حذفشون نکنند و بصورت جدی بفکر احیائ نسلش باشند
    به هر صورت احساس مسئولیت دوستان جای تقدیر دارد)

    بلی اون شوکای کوچولو اومده بوده اعلام حضور بکنه
    خوشحال شدیم

    پاسخحذف
  2. چقدر هم خوشگله

    پاسخحذف
  3. سپاس از این خبر خوب.
    شادباشید

    پاسخحذف

نظرتان راجع به این مطلب چیست ؟