۱۳۹۱ مهر ۱۶, یکشنبه

کارآیی کوپامر® در درمان MS

کوپامر® (®Copamer ) نام تجاری داروی گلاتیرامراستات (Glatiramer acetate ) است که در کارخانه داروسازی زهراوی تولید می شود. این دارو یک پروتئین مصنوعی است که از اتصال چهار اسید آمینه طبیعی به یکدیگرساخته شده است.
گلاتیرامر به دلیل شباهت ساختمانی به پروتئین میلین ، موجب می شود که سیستم ایمنی به جای تهاجم به میلین این دارو را هدف قرار دهد. علاوه بر این گلاتیرامر موجب تحریک و تمایز نوع خاصی از سلولهای ایمنی می شود که این امر سیستم ایمنی را از حالت تهاجم به سیستم عصبی خودی به طرف مبارزه بر علیه بیماری سوق می دهد.

گلاتیرامراستات 19 سال است که به بیماران مبتلا به MS تجویز می شود. این دارو پر مصرف ترین داروی ضد MS در آمریکا است. گلاتیرامراستات یک بار در روز و به زیر پوست تزریق می شود.

کارآیی کوپامر® در درمان MS

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) مصرف گلاتیرامراستات را برای مداوای MS اولیه و نیز شکل راجعه- فروکش کننده تایید کرده است. مطالعات متعدد بالینی مؤید اثر بخشی قابل توجه گلاتیرامر بر علیه بیماری MS می باشد. این تحقیقات نشان می دهد که عوارض این دارو نیز به خوبی توسط بیماران تحمل می شود. تحقیقات انجام شده برای این دارو دو دسته هستند. در دسته اول گلاتیرامر در مداوای فرم راجعه – فروکش کننده MS با دارو نما مقایسه شده است. اولین و اصلی ترین مطالعه از این نوع در سال 1991 بر روی 251 بیمار مبتلا به شکل راجعه- فروکش کننده MS با شدت خفیف تا متوسط در 11 مرکز دانشگاهی در امریکا انجام شده و 2 سال به طول انجامید. نتایج این تحقیق نشان داد که گلاتیرامر قادر است میزان حملات بیماری را 29% بیشتر از دارونما کاهش دهد. در دو مطالعه دیگر از این نوع که اخیراً انجام شده، اثر بخشی گلاتیرامر مجدداً مورد تایید قرار گرفته است.

در دسته دوم مطالعات، گلاتیرامر با سایر داروهای مورد مصرف در مداوای MS مقایسه شده است. در معروفترین این مطالعات که نتایج آن در سال 2009 منتشر گردید 2244 بیمار مبتلا به شکل راجعه- فروکش کننده MS در دو گروه تحت درمان با دو داروی گلاتیرامر و بتاسرون® (اینترفرون بتا یک بی) قرار گرفته، اثربخشی و عوارض این دارو در بیماران با یکدیگر مقایسه شد. این مطالعه 3 سال و نیم طول کشید. نتایج نشان داد که گلاتیرامر برابر با دوز 500 میکروگرم بتاسرون® در مداوای MS موفق بوده و میزان حملات را به میزان 79% کاهش می دهد.
در مطالعه بین المللی دیگری که 2 سال طول کشید و بر روی 764 بیمار مبتلا به شکل راجعه- فروکش کننده MS انجام شد اثر بخشی گلاتیرامر با ربیف® (اینترفرون بتا یک آ) از نظر زمان بروز اولین حمله بیماری پس از شروع مصرف دارو مقایسه گردید. میزان کاهش حمله با گلاتیرامر 71% و با ربیف® با دوز 44 میکروگرم، 69% بدست آمد. این یافته ها نشان داد که گلاتیرامر در مقایسه با ربیف® بطور قابل توجهی عود بیماری را به تاخیر می اندازد. در مطالعه دیگری مشخص گردید که گلاتیرامر بروز حمله دوم در بیمارانی که یکبار دچار حمله MS شده اند را به تاخیر می اندازد.

عوارض نامطلوب کوپامر®

عوارض نامطلوب یک دارو یکی از مهمترین دلایلی است که موجب می شود تا بیمار مصرف دارو را قطع نماید. عوارض نامطلوب گلاتیرامر به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول واکنش های پوستی محل تزریق هستند که از میان آنها می توان قرمزی، خارش، قلنبه شدن، تورم و درد را نام برد.
این عوارض خفیف بوده و به ندرت نیاز به مداوا دارند اما در هر حال شما می توانید این عوارض را به پزشک معالج خود گزارش دهید.
دسته دوم عوارضی هستند که ارتباطی به محل تزریق ندارند و عبارتند از: گرگرفتگی ، درد و احساس فشار برروی قفسه سینه، طپش قلب، اضطراب و اختلال در تنفس . این عوارض چند دقیقه پس از تزریق ظاهر شده و حدود 15 دقیقه ادامه می یابند و سپس خود بخود برطرف می شوند.
دسته سوم عوارضی هستند که در صورت بروز می بایست بلافاصله پزشک معالج خود را مطلع کنید: کهیر، بثورات جلدی همراه با قرمزی شدید پوست، سرگیجه ، تعریق، درد شدید قفسه سینه، تورم صورت، زبان و چشم ها، اختلال در بلع، اختلال شدید در تنفس، درد شدید در محل تزریق و هرگونه اختلال شدید غیر عادی در وضعیت جسمانی. در صورت بروز این عوارض، ضمن مطلع کردن پزشک معالج، تا زمانی که دستور مصرف دوباره کوپامر® از طرف پزشک صادر نشده از تزریق دارو خودداری کنید.

نکاتی که با رعایت آنها عوارض محل تزریق کوپامر به حداقل می رسد

  • تزریق کوپامر® با دمای خیلی سرد یا خیلی گرم موجب ناراحتی می شود. کوپامر® را می بایست 20 دقیقه قبل از تزریق از یخچال خارج نمود تا به دمای محیط برسد.

  • قبل از تزریق ، پوست محل تزریق را بمدت 5 دقیقه گرم کنید.

  • هر روز محل تزریق را عوض کنید (هر روز هفته یکی از7 ناحیه بدن را برای تزریق انتخاب کنید(به نحوه تزریق کوپامر® رجوع شود)).

  • تزریق را بر اساس دستورالعمل داده شده برای این دارو، انجام دهید(به نحوه تزریق کوپامر® رجوع شود).

  • بعد ازتزریق و حداقل تا 24 ساعت بعد محل تزریق را ماساژ ندهید.

نحوه نگهداری کوپامر و دفع بهداشتی سرنگهای استفاده شده

  • سرنگ های کوپامر® از قبل پر شده و آماده تزریق می باشند. این سرنگها می بایست در یخچال ( دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد) و دور از نور نگهداری شوند.

  • از فریز کردن کوپامر® پرهیز کنید. در صورت یخ زدن سرنگ، از آن استفاده نکنید.

  • این دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

  • سرنگ های استفاده شده را در ظرفهای محکم و در بسته جمع آوری کنید. این سرنگ ها جزو زباله های بیمارستانی هستند و می بایست مشابه آنها دفع شوند.

    منبع 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان راجع به این مطلب چیست ؟