۱۳۸۷ مهر ۳, چهارشنبه

سد ستارخان ما را چه کسی باید دریابد؟


 داشته ها را هم ببینیم


مقدمه مختصر : این مقال را در وبلاگ دوست تحصیلکرده دانشگاهی و دارای شغل آزاد ! و همشهری ام خواندم  . و با خودم فکر کردم راستی چه کسی به داشته هامان تکیه خواهد زد و مقداری از بیکاری منطقه مان را خواهد کاست و درآمدزایی و اشتغال  ایجاد خواهد کرد . کِی و کی و ... کو ؟



نمایی از سد زیبای ستارخان اهر


در حدود ده کیلومتری شهرستان سراب از طرف دوزدوزان و مهربان قطعه زمین وسیعی خودنمایی می کند که با قطعه های پیش ساخته بتونی دیوار کشی شده است , من با پیاده شدن از ماشین و اندازه گیری یکی از قطعات این دیوار طویل طول تقریبی آن را بوسیله حرکت سواره در کنار آن و شمارش تعداد این قطعات دو ونیم کیلومتر محاسبه نمودم وبا احتساب عرض این قطعه زمین به طول تقریبی یک کیلومتر , مساحت تقریبی آن را دویست و پنجاه هکتارمحاسبه کردم , البته هنوز تاسیسات چندانی در درون آن ایجاد نشده است ولی رفت و آمد کامیونهای کمپرسی به داخل آن حکایت از آن دارد که به حال خود رها نگردیده است و در حال تکمیل است. تابلویی در کنار آن درباره این طرح چنین توضیح می دهد: طرح احداث و تجهیز مجتمع آلومینار نفـلـیـن سـیـلـیـت سراب. خوراک نفلین سیلیت این مجتمع هم از معدن زرگاه واقع شده در روستایی به همین نام در چند کیلومتری معدن تامین خواهد شد , حال شما حدس می زنید چند نفر از جوانان سرابی در این مکان مشغول خواهند شد؟


البته یک گشت کوچکی هم در دنیای مجازی در این مورد زدم تا مطالبم تنها مستند به مشاهدات خودم نباشند که خلاصه اش اینست:


با توجــــه به منابع غني مواد اوليه در منطقه و در مـعـدن رزگاه از شهرستان سراب و مشخصات منحصر به فرد، به جهت حجم سرمايه گذاري ، اشتغال مستقيم و غيرمستقيم اهميت آن براي منطقه از اين طرح به عنوان نفت آذربايجان تعبير مي شود ,با به ثمر رسيدن اين پروژه علا وه بر تامين دويست هزار تن آلومينا در سال چندين محصول استراتژيک ديگر نيز و از مهم ترين آنها سيمان در حجم قابل توجهي توليد خواهد شد


پس از این ماجرا کنجکاو شده گشتی هم در شهرک صنعتی سراب زدم که فقط کارخانجات لبنیات را که مشاهده کردم مثال می آورم , شبنم سراب , خاتون سراب , هنر سراب و سراب لبن , البته هیچ کدام از نوع کارخانه لبنیات اهـــــــر ( آوارسین ) نبودند که فقط با چهار نفر پرسنل اداره می گردد و کوچکترین آنها شصت نفر پرسنل در دو شیفت دارد حالا دیگر سراغ سایر شهرهای صنعتی و یا این اواخر صنعتی شده استان نمی روم که خود از این دیارید و آشنا . ولی در کل منطقه قره داغ و شهرهای آن در زمره فـقـیـرترین شهر ها از نظر صنعت می باشند و در این مورد هم هیچ نمی گویم چون مطمئنم خودتان بارها و بارها در مجالـس و محافـل مختلـف بحث کرده اید و شنیده اید و گفته اید. 


اما منظورم از این مقدمه اشاره به این نکته جالب توجه من است که راجع به یک مــــورد کمتر صحبت می شود ودر واقع به نوعی کم لطفی می گردد و آن چیزی است که اهــــــــــــــر دارد و اکثر شهرها از آن محرومند و در واقع با امکانات همین سرابی که مثال زدم از لحاظ اشتغال زایی برابری می کند , منظورم همین سد ستارخان خودمان است که در مجموع در صورت به بهره برداری رسیدن تمام فازهای آبیاری آن دوازده هزار هکتار از اراضی پایاب خود را سیراب می کند . اگر در هر هکتار از این اراضی برای یک نفر اشتغال ایجاد گردد دوازده هزار نفـر مشغول می شوند که چندین برابر بیشتر از آمار بسیاری از شهرهای استان است حتی اگر در هر دو یا سه هکتار یک نفر مشغول گردد باز هم آمار کمی نیست. البته این مقال به هیچ عنوان ناقض حق شهرمان جهت برخورداری از امکانات صنعتی و تولیدی نیست.


منبع :همه جای ایران سرای منست


لینکهای آزاد : آب مورد نياز مشگين شهر از سد ستارخان اهر تامين شد


 معرفی سد ستارخان (اهر)

۱ نظر:

  1. جناب اهری
    شهر خوبی دارید. در اوایل شهریور سعادتی دست داد که از مسیر خط لوله جدید 20 اینچ اهر و از بالای گویجه بل سیاحت کنان فنی و گزماغی به شهر خوب و تمیز شما وارد شویم. نزدیک ایستگاه گاز ورودی اهر شاهد کانال اب سد ستارخان و باغ بزرگ سیب با ابیاری قطره ای بودم . اولین بار بود که به اهر می امدم و شهری با اینده خوب یافتم. امید که با وجود اب و گاز و مردم کاری شاهد بهبودی وضع باشیم

    پاسخحذف

نظرتان راجع به این مطلب چیست ؟