۱۳۸۵ شهریور ۱۴, سه‌شنبه

ازتاریخ اهر ارسباران

 


 


جای پیه سوز و آغل اسبان سردار عشایر اینجاست . دهکده ای بنام " آبخارا" یا  "اوخارا" که  نام ترکی این دهکده میباشد .در حدود ۶۵ کیلومتری اهر .  امیر ارشد با برادر بزرگش بنام " سردار عشایر"٬در این طویله اسبان پر طمطراقشان را به آغل میبستند .و تاریخ زمان مشروطیت را رقم میزدند .اصلن اینجا زیر بنای فضای باز امیر ارشد و انتظام منطقه قراجه داغ بوده  است .  رضا شاه هم دو بار به خاطر دیدن امیر ارشد و شاید نابودی اش چند شبی اسب به همین طویله  میسپارد  و نتیجه نمیگیرد. رفته بودیم آنجا عکس را که دیشب دیدم گفتم خوبست دیگران هم ببینند . صفای باغهای اطراف همین ساختمان با چشمه ای پر آب و تگری اش دیدن دارد ها 



طویله امیر ارشد و جای پیه سوزش بر روی ستون سنگی


 


نمای بیرونی ساختمان امیر ارشد که تازگیها مرمت میشود


 


 نمایی دیگر از اسطبل


اطاله خواهد شد


 

۵ نظر:

  1. رسواگر با عنوان "قتل اکبر محمدی" به روز شد. منتظر شما و نظراتتان هستم.

    پاسخحذف
  2. سلام همشهری در اینمورد آقای حسین دوستی از اهر کتابی نوشته است بنام حماسه ها و حماسه سازان مشروطیت کتاب دویست صفحه ایست همراه عکس

    پاسخحذف
  3. سلام.حالا که خرما بر نخیل است و دست ما کوتاه...دلم نیسوره که چرا آنموقع که میتونستم ایران گردی نکردم.خدا کند که روزی بتوانم.

    پاسخحذف
  4. سلام اهری جان!
    بنده آماده‌گی کامل دارم، جهت پرداخت ديه! برای جبران خسارت ماشين، دفعه بعد که گيلان تشريف آورديد، سری به لاهيجان بزنيد، با يک قليان مشتی و چای خوش عطر، جاده ليالستان در خدمت شما هستم. ديه از اين بهتر؟ ياعلی

    پاسخحذف
  5. سلام امین عزیز
    شرمنده مون میکنین . حتمن اگر روزی مسیرم از لاهیجان گذشت بهت سر میزنم . ممنون از لطفت اما اینرا هم بگویم که با این کامنتت جبین پر از عرق شدیم .
    یک چیز دیگه هم اضافه کنم و اون اینکه با بعضی بچه های لاهیجانی (وبلاگنویساش) آشنایی دارم و نمیدونم چرا مردمان این قسمت از شمال مهمان نواز و مهربانن ؟

    پاسخحذف

نظرتان راجع به این مطلب چیست ؟