۱۳۹۰ مهر ۱۵, جمعه

ده سوال از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه -برگرفته از مجله ی تایم، شماره ی 10 اکتبر 2011

این را هم داشته باشیم فعلن

نخست وزیر ترکیه با موضع گیری هایش و با سیاست های اجرایی موفق اش نه تنها ترکیه را بسرعت به پیش برده، بلکه دارد ستاره ی سیاستمداران شرق می شود. در این جا او به ده سوال مجله تایمز در مورد شناسایی کشور فلسطین، اسرائیل و دیکتاتوری بشار اسد پاسخ می دهد:
س – به نظر شما طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطینی مستقل در سازمان ملل متحد چگونه بود؟
ج – کاری که لازم است شورای امنیت انجام دهد پاسخ مثبت به درخواست مشروع مردم فلسطین است. اگر بحث دیگری در حال حاضر مورد نیاز باشد، باید بین دوکشور صورت گیرد.
س – شما برای نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح چه می کردید؟
ج – شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون بیش از 89 قطعنامه در مورد تحریم اسرائیل صادرکرده است، اما هیچکدام از آن ها عملی نشده است. هرگاه پای کشورهای دیگر درمیان است شما به آسانی تحریم هارا اعمال می کنید. درمورد اسرائیل چه اتفاقی می افتد؟ اگر این تحریم ها اعمال شده بود مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین مدت ها پیش به نتیجه رسیده بود.
س – کشته شدن 9 فعال در کشتی ماوی مرمره که توسط ارتش اسرائیل پیش از رسیدن به نوار غزه در سال 2010 متوقف شد، ضربه شدیدی به روابط اسرائیل و ترکیه زد. برای بهبود این روابط چه باید کرد؟
ج – تا زمانیکه اسرائیل برای کشتن این 9 شهروند ترکیه عذرخواهی نکند، تا زمانیکه غرامت به بازماندگان آن ها پرداخت نکند و تازمانی که به تحریم غزه ادامه دهد، روابط دوکشور هرگز عادی نخواهد شد.
س – بسیاری از ملت های عرب که اخیراً دیکتاتورهای دیرسال را برانداخته اند نگاهی به الگوی حکومتی ترکیه دارند. آیا کمک شما به آن ها درمعرض همان انتقاد هایی که آمریکا در هنگام گفت و گو از دموکراسی با آن روبروست، نخواهد بود؟
ج – آگر از ما کمک بخواهند ما دریغ نخواهیم کرد اما هیچ قصدی در صدور نظام خود نداریم.
س – بنظر می رسد ارتباط شما با اسد رئیس جمهور سوریه به هم خورده است؟
ج - غیر ممکن است بتوانم دوستی خودرا با آدم هایی حفظ کنم که متهم به رهبری حمله به مردم خود و آتش باری به سوی آن ها با تانک هستند.
س – آیا در سال های اخیر تغییراتی در روابط آمریکا و ترکیه پیش آمده است؟
ج – روابط به ویژه میان ما و اوباما همیشه بسیار مثبت بوده است.
س – در مورد اسرائیل هم همینطور؟
ج – در برخی موارد ما موافقیم که مخالف هم فکر کنیم.
س – برای شکستن بن بست میان ایران و آمریکا چه توصیه ای به آن ها دارید؟
ج – گرچه ایران چنگ افزار هسته ای ندارد شما فقط فرض می کنید که آن ها چنین توانایی را دارند و ازابتدا سعی می کنید آن هارا متوقف کنید. و بگذارید بپرسم: آیا اسرائیل مورد تهدید است یا کشورهای نزدیک اسرائیل؟ و این اسرائیل است که دارای جنگ افزارهای هسته ایست.
س – ولی شما همین تازگی ها موافقت کردید رادارهای ناتو در ترکیه نصب شود که به وضوح برای مقابله با ایران است ؟
ج – نصب این رادارها جزئی از تعهدات در چهارچوب پیمان ناتوست. همین چند دقیقه پیش داشتم با رئیس جمهور احمدی نژاد صحبت می کردم و او حتی اشاره ای نیز به این موضوع نکرد.
س – آیا پرونده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بسته شده است؟
ج – ما هنوز هم مصمم هستیم زیرا هیچ رهبری در اتحادیه اروپا ابدی نخواهد بود. هرچه زمان می گذرد ترکیه قوی تر می شود و این درحالی است که وضعیت بسیاری از کشورهای اروپایی را می بینید.
 
باز برگرفته ترجمه شده  از نق نقو

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرتان راجع به این مطلب چیست ؟