۱۳۸۵ مرداد ۷, شنبه

یعنی کار از کار گذشته؟

 


تخریب شهرسه هزارساله "اژدها داشی*" دراطراف اهر


    عملیات خاکبرداری برای گاز رسانی ایران به ارمنستان منجر به تخریب بخشهایی از شهر باستانی (اژدها داشی ) در استان آذربایجانشرقی شد کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیش از این نسبت به ممنوعیت این اقدام به شرکت گاز هشدار داده بودند . قدمت اژدها داشی به هزاره اول پیش از میلاد میرسد .



به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی : شهر باستانی اژدها داشی که شهری بجای مانده از هزاره پیش از میلاد است قربانی عملیات گازرسانی ایران به ارمنستان شد . اژدها داشی در ۴۰ کیلومتری شرق روستای اندرجان و از روستاهای غربی شهرستان ورزقان است محمد فیض خواه  باستانشناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجانشرقی با اعلام این خبر افزود : ((قرار است برای گاز رسانی ایران به ارمنستان در آذربایجانشرقی ایستگاهی احداث شود اما از آنجا که مسیر پیشنهادی شرکت گاز در منطقه تاریخی واقع شده سازمان میراث فرهنگی با بررسی منطقه ٬ عبور لوله های گاز از آن مسیر را مجاز ندانست )) بگفته فیض خواه ٬ برغم اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر ممنوعیت عبور لوله گاز از این منطقه بمنظور جلوگیری از تخریب شهر باستانی شرکت گاز اقدام به خاکبرداری کرد این باستانشناس افزود:((شرکت گاز در تاریخ ۲۵ تیر ۸۵ بدون توجه به این ابلاغ ٬ خاکبرداری را بطول هشتاد متر ٬ عرض ۷ متر و ارتفاع ۴ متر انجام داد که این اقدام سبب تخریب بخشی از شهر سه هزار ساله اژدها داشی شد))....



....


بگفته فیض خواه ٬ این شهر باستانی تاکنون کاوش نشده و بررسی های باستان شناسی میتواند نکات ارزشمندی از تاریخ را برای محققان آشکار سازد . وی در همین حال تاکید کرد: برغم وجود قوانین و پخش نامه های دولتی ٬ بیشترین تخریبها در استان آذربایجانشرقی و از سوی ارگانهای دولتی صورت میگیرد . فیض خواه در باره آثار تاریخی سطحی باقیمانده از این شهر باستانی به میراث خبر گفت : هر چند به دلیل فعالیت های کشاورزی آثار تاریخی سطحی زیادی از بین رفته اند  اما هنوز آثاری چون دیوارهای قسمتهای داخلی قلعه٬ قبور تاریخی در اطراف محوطه و نیز سفالهای سطحی در این شهر باستانی باقی مانده است وی گفت :  با توجه به این آثار مشخص است که این شهر مربوط به هزاره پیش از میلاد تا عصر آهن سه است . وی این شهرباستانی که سه هکتار وسعت دارد ٬ متشکل از سه بخش عنوان کرد که قلعه یا همان شاه نشین از مهمترین بخشهای شهر بشمار میرود . همچنین قبرستانی هم در این منطقه بجای مانده که در محوطه اطراف قلعه واقع شده و نیز در شیب اطراف ٬ محل استقراری شهر قرار داشته است . محل استقراری اصطلاحا " اَل شهری " نامیده میشود . این باستان شناس از دیگر اقدامات غیر اصولی انجام شده در راه احداث ایستگاه گازرسانی ایران به ارمنستان را تخریب یک قبرستان باستانی عنوان کرد که در ماههای اخیر از سوی این شرکت انجام گرفته است . فیض خواه افزود : برای رسیدگی به دلایل تخریب این قبرستان تاریخی از شرکت گاز سوال شد اما آنها موضوع را کتمان کردند . در حال حاضر با توجه به مستندات موجود ٬ موضوع از طریق بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دست پیگیریست .


 منبع


آيا كار از كار گذشته ؟ به این میگن یه خبرِ سوخته ؟!!


 * "اژدها داشی " یعنی سنگ اژدها


 

۹ نظر:

  1. نه حالا درد داره،
    مثل جریانِ با ترکیه، آبشون توی جوب نره و از ادامه این کار منصرف بشن...

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز سلام
    من یکمی دیر اومدم برای تبریک گفتن تولد خودتون و مادرتون . تولد هر 2 ی شما عزیزان مبارک ( البته با کمی تاخیر ) سال های سال با سربلندی زنده باشید .
    در مورد این شهر تاریخی هم واقعا متاسف شدم اما جا داره که مسئولین عزیز بیشتر به فکر باشن . این اولی نیست اما دویت دارم فکر کنم که آخریه .
    پایدار باشید .

    پاسخحذف
  3. دوست دارم که فکر کنم این آخریشه ...
    شتد باشی و همیشه سبز .

    پاسخحذف
  4. آقا این وبلاگت ده تا سایت رو حریفه ! خیلی جالب شده مبارکه حسابی!

    پاسخحذف
  5. چند تپه‌ئی در سر بزرگراه اوپسالا - یوله که شمال کشور سوئد را به اروپا پیوند می‌دهد قرار گرفته است که حدس زده می‌شد، قبر پادشاهان وای‌کینک‌ها باشد. اداره‌ی باستان‌شناسی سوئد تا تحقیقات‌ و کاوش‌های‌اش به نتیجه نرسید، اجازه‌ی ادامه‌ی این بزرگ‌راه را نداد.

    پاسخحذف
  6. یعنی بگو یک ذره عقل اگه اینها داشته باشند

    پاسخحذف
  7. واقعا تاسف باره.بعضي مواقع فكر مي كنم اين مسئولين اصلا ايراني نيستند.

    پاسخحذف
  8. از اینکه این خبر تاسف بار را شنیدم بسیا متاثر شدم
    از شما هم به خاطر این اطلاع رسانی متشکرم
    راستی شما چقدر درباره رشته دانشگاهی باستان شناسی اطلاع دارید؟
    لطفا به من میل بزنید
    مرسی

    پاسخحذف
  9. سلام!
    تازه با اين وبلاگ آشنا شدم .من خدم هم اهري هستم وساكن وعاشق اهر
    احساسي را كه در نوشته هايتان مي بينم عاليست اما حيف كه به زبان مادريمان نيست.
    اميدوارم اگر صلاح دانستيد فكري دراين باره بكنيد تا لذت نوشته هاي شما دوصد چندان شود.
    راستي درمورد اين خبرهم دستت درد نكند. آگاه باشيم كه ذخاي روگنجينه هاي چندين هزار ساله ما بدست اين ها ازبين ميرود پس كاري بكنيم....

    پاسخحذف

نظرتان راجع به این مطلب چیست ؟